Πέμπτη, Αυγούστου 31, 2006

Φερνάντο Μποτέρο

F. Botero, από τη σειρά Αμπού Γκράιμπ

Βλέποντας κάποια γλυπτά του Alberto Giacometti [1901-1966] έχεις την εντύπωση ότι ο Ελβετός γλύπτης και ζωγράφος έπαιρνε κάποιο θέμα, το τραβούσε από πάνω και από κάτω και, στο τέλος, το πίεζε από αριστερά και δεξιά για να του δώσει αυτή την ψιλόλιγνη ανορεξική μορφή που αποτελεί και το σήμα κατατεθέν του.

Θυμήθηκα τον Τζιακομέττι σήμερα, επισκεπτόμενος την έκθεση με έργα ζωγραφικής του κολομβιανού Φερνάντο Μποτέρο [1932] στην Εθνική Πινακοθήκη. Εκεί μεταξύ άλλων έργων, σημαντικότερα εκ των οποίων είναι μία σειρά εμπνευσμένη από τα "κατορθώματα" των Αμερικανών στις φυλακές του Αμπού Γκράιμπ, εκτίθεται και μία προσωπογραφία του Τζιακομέττι. Φόρος τιμής του Φερνάντο στον Αλμπέρτο; Ίσως...

Βλέποντας τους πίνακες του Μποτέρο έχεις την εντύπωση ότι ο καλλιτέχνης πρώτα τραβάει, ένθεν και ένθεν, το θέμα του προς τα αριστερά και προς τα δεξιά και, στο τέλος, το πιέζει από πάνω και από κάτω δίνοντάς του αυτή την εύσωμη και χορτασμένη [με την καλή και την κακή έννοια] μορφή που αποτελεί και το σήμα κατατεθέν του.

Πέρα από τη σειρά του Αμπού Γκράιμπ, ξεχωρίζουν αρκετά έργα του Φ. Μποτέρο στην έκθεση. Τα "σχόλιά" του σε πίνακες συναδέλφων του, όπως του Βελάσκεθ ή του Ρούμπενς... Το ειρωνικό ύφος του καλλιτέχνη αποτυπώνεται με τον καλύτερο τρόπο σε μία σειρά τριών έργων [που οι επιμελητές της έκθεσης δυστυχώς χώρισαν στα δύο+ένα], με τίτλους "Ο Πρόεδρος", "Η Πρώτη Κυρία" και "Ο Νούντσιος" [του πάπα], όπου τα τρία πρόσωπα απεικονίζονται μέσα σε φυτείες βανανέας!

Το εκπληκτικότερο ίσως έργο από όσα εκτίθενται είναι "Ο Ιησούς" στον σταυρό. Γιατί ο Χριστός απεικονίζεται πάντα ως ψηλός, λιγνός και ξανθός; Δεν θα μπορούσε να είναι κοντός, χοντρός και καστανός; Ο Φ. Μποτέρο κάνει ακόμη μία φαντασίωσή μας πραγματικότητα. Δεν απομένει παρά να δούμε και τον Σοφοκλή Σχορτσιανίτη να ποζάρει... [Δυστυχώς, στο διαδίκτυο δεν κατάφερα να βρω παρά μόνον μία μικρή λεπτομέρεια αυτού του πίνακα.]

F. Botero, "Ιησούς" [λεπτομέρεια]

Η έκθεση στην Πινακοθήκη διαρκεί μέχρι τις 23 Σεπτεμβρίου. Παράλληλα, και μέχρι τις 10 Σεπτεμβρίου, συνεχίζεται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών η αναδρομική έκθεση γλυπτών του Φερνάντο Μποτέρο. Έκθεση η οποία, δυστυχώς, δεν είχε τη χαρά να με φιλοξενήσει, αφού, βγαίνοντας από την Πινακοθήκη, αντί να "ανηφορίσω" τη Βασιλίσσης Σοφίας, "κατηφόρισα" προς το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης...

Συνεχίζεται στο επόμενο...

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Ο χριστός ήταν άριος και όχι πλέμπα, βλάσφημε!!! Ήταν βασιαλιάς των ιουδαίων και του ουρανού, άρα ψηλός, ξανθός και λιγνός. Μόνο οι "ανώτεροι άνθρωποι" μπορούν να μας λυτρώσουν!!!

ATHENA είπε...

@ΑNONYMUS

LOLOLOLOLOLOL