Οι Hippies και το "Βουνό της Αληθείας"
Φίλος αναγνώστης κατέθεσε ένα σχόλιο στο ... του Πλάτωνος V στο οποίο ανέφερε:
Ενδιαφέρουσα άποψη οτι το χίππικο κίνημα ξεκίνησε προ 1940. ΥπάρχειΔεν πρόκειται για "ενδιαφέρουσα άποψη ότι το χίππικο κίνημα ξεκίνησε προ 1940", αλλά για αποδεδειγμένο και τεκμηριωμένο -και ό,τι άλλο- ιστορικό γεγονός ότι το χίππικο κίνημα ξεκίνησε πολύ πριν από το 1940.
κάποια πηγή για αυτό ή κάποιος χαρακτηρισμός για αυτους τους ευέλπιδες
νέους της αρίας φυλής?
Πηγές πάμπολλες! Μπορείτε να κάνετε και μια σχετική έρευνα στο διαδίκτυο [πιο κάτω παραπέμπω σε ένα παλιότερο κείμενό μου, από όπου μπορείτε να αντλήσετε υλικό για την έρευνα]. Σίγουρα κάποια στιγμή θα επανέλθω.
Ο "χαρακτηρισμός" δεν αφορά μόνον στους "ευέλπιδες νέους της αρίας φυλής". Το κίνημα της ευγονικής -πατέρας της συγκεκριμένης "επιστήμης" θεωρείται από κάποιους ο (ποιος άλλος;) Πλάτων- δεν άνθισε πρώτα στη Γερμανία αλλά στην Αγγλία και στις ΗΠΑ (η φαμίλια Μπους ήταν και είναι (;) ανακατεμένη μέχρι τα... μπούνια στα ζητήματα... φυλετικής καθαρότητας. Αμερικανικά... φιλανθρωπικά και... επιστημονικά ιδρύματα χρηματοδοτούσαν σχετικές μελέτες στη Γερμανία, ακόμα και χρόνια μετά την άνοδο των ναζί στην εξουσία. Μετά... έκοψαν λάσπη. Κοινώς άλλαξαν στρατηγική. Το γιατί δεν το ξέρω, το υποψιάζομαι. Αλλά θέλει ψάξιμο.
Λίγο αποσπασματικά όλα αυτά, δυστυχώς [και sorry!], αλλά στον... ψεύτικο ντουνιά που ζούμε είναι εξαιρετικά δύσκολο να ξεκαθαρίσεις όλα τα δημόσια μυστικά. Όπως για παράδειγμα, τι είναι "προοδευτικό" και "συντηρητικό", "επαναστατικό" και "αντιδραστικό" κ.ο.κ.
Και δεν ξέρω αν ο ανώνυμος φίλος, που ζητάει περισσότερες πληροφορίες, είναι ο ίδιος που είχε διατυπώσει, σε άλλο σχόλιό του, κάποιες ενστάσεις για τον χαρακτηρισμό του Πλάτωνα ως φασίστα, αλλά σε κάθε περίπτωση και κομμουνιστή να χαρακτήριζε κάποιος τον Πλάτωνα πάλι θα εύρισκε επιχειρήματα να στηρίξει την άποψή του. Είπαμε: ψεύτης ντουνιάς.
Οι χαρακτηρισμοί είναι βολικοί για ένα κάποιο -πρωτογενές- επίπεδο επικοινωνίας, αλλά από ένα σημείο και μετά συσκοτίζουν απολύτως τα πράγματα. Και πάρα πολλά -υπερβολικά πολλά- πράγματα στην πόρνη την ιστορία είναι απολύτως... συσκοτισμένα και μας... σκοτίζουν. Γι' αυτό και...
στα απόλυτα σκοτάδια της ιστορίας, όλες οι αγελάδες είναι μαύρες.
Ακολουθεί σχετικό απόσπασμα από παλιότερο κείμενό μου:
Πριν από μερικούς μήνες, καθώς βάδιζα σε κάποιες ξεχασμένες ατραπούς του διαδικτύου ανακάλυψα έκπληκτος –μιας και μέχρι τότε δεν είχα ακούσει τίποτε σχετικό– ότι από το 1900 ως τη δεκαετία του 1930 υπήρχε και λειτουργούσε κοντά στην Ασκόνα της Ελβετίας η κοινότητα του Μόντε Βεριτά. Επρόκειτο, σύμφωνα με το Λεξικό, για έναν τόπο «συνάντησης και παραθερισμού συνδικαλιστών, φιλειρηνιστών, σοσιαλεπαναστατών, θεοσοφιστών, μασόνων και ευρωπαίων καλλιτεχνών της αβανγκάρντ. Εστία ενός τεράστιου δυναμικού ουτοπιών και πρωτότυπων σχεδίων ζωής».Περισσότερες πληροφορίες [με διάφορες ανακρίβειες] υπάρχουν και στην ελληνική Wikipedia και στο λήμμα "Βουνό της Αλήθειας".Στο κοινόβιο άνθισαν πολλοί «εναλλακτικοί τρόποι ζωής», με βασικό άξονα την «επιστροφή στη φύση», μέσω της μητριαρχίας, του γυμνισμού, της κατάργησης του γάμου, του ελεύθερου έρωτα, της χορτοφαγίας. Αυτό το μοντέλο ζωής, που αρχικά εμπνεόταν από έναν «παλαιοχριστιανικό κομμουνισμό» και προσείλκυε από πολυεκατομμυριούχους και αναρχικούς μέχρι καλλιτέχνες και μέλη μυστικών ταγμάτων, όπως του Ordo Templis Orientalis, «πρωτοεμφανίστηκε» σε μαζική κλίμακα τη δεκαετία του 1960, με το «κίνημα αμφισβήτησης» στις ΗΠΑ και γρήγορα εξαπλώθηκε σε ολόκληρο τον κόσμο. Το «Όρος της Αληθείας», αυτό το «Τρίγωνο των Βερμούδων του Πνεύματος» όπως έχει χαρακτηριστεί, δεν ήταν παρά ένα πειραματικό κοινωνικό εργαστήρι. Η new-age-λογία δεν είναι και τόσο νέα όσο φαίνεται.
6 σχόλια:
Οντως είναι γεγονός οτι το χίππικο κίνημα έχει πιο βαθιές ρίζες (μια μικρή έρευνα με οδήγησε σε αυτή τη σελίδα http://www.hippy.com/php/article-243.html ).
Δεν είμαι εγώ αυτός που έκανε το σχόλιο σχετικά με τον Πλάτωνα.
Εχω μια ένσταση όμως με το πόσο ιστορικά συνδεδεμένα είναι αυτά τα κινήματα μεταξύ τους. Δεν αμφιβάλλω οτι πολλοί όταν ξεκινήσανε το χίππικο κίνημα του 60 μπορεί να επηρεάστηκαν από διάφορα κείμενα ή βιβλία όλων αυτών που ήταν στο "βουνό της αλήθειας" και αλλού, αλλά η μεγάλη πλειοψηφία των χίππηδων αμφιβάλλω αν είχε ακούσει ποτέ για όλα αυτά. Ισως είναι λίγο τραβηγμένο να λέμε οτι αυτά τα κινήματα είναι απευθείας συνδεδεμένα.
Για να μη σχολιάσω και το νεο-χίππικο κίνημα των ημερών μας το οποίο μάλλον είναι πιο επηρεασμένο από την αισθητική της Λατινικής Αμερικής και από τα κείμενα της greenpeace παρά του herman hesse.
Νομίζω οτι αυτά τα κινήματα έχουν κοινές ιδέες επιστροφής στη φύση και κοινή εμφάνιση, αλλα η επιχειρηματολογία τους (ενάντια στην βιομηχανική επανάσταση πριν το 40, ενάντια στον καπιταλισμό του 60 και ενάντια στην παγκοσμιοποίηση σήμερα) τα κάνουν πολύ διαφορετικά.
Επίσης νομίζω οτι και ο στόχος είναι λίγο διαφορετικός. Μπορεί στο 1800 να θέλανε να ξαναπάνε στα δέντρα αλλα σήμερα δεν τους κόβω και πολύ να το θέλουνε. Τους αρέσουν και οι πολυκατοικίες αν βέβαια κατεδαφίζονταν και γινόνταν πιο ανθρώπινες.
Το άρθρο στο οποίο παραπέμπεις είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον και θα έπρεπε όσοι φίλοι ενδιαφέρονται για το θέμα να το διαβάσουν.
Ιστορικά συνδεδεμένα; Οι ομοιότητες ανάμεσα στο lebensreform (Γερμανία) και στους χίππις είναι τόσο μεγάλες, που αυτό που μπορούμε να πούμε είναι ότι τουλάχιστον είχαν κοινές ρίζες. Απευθείας συνδέσεις και μιμήσεις και ομοιότητες υπάρχουν χωρίς, βέβαια, αυτό να σημαίνει ότι κάποιοι επέβαλαν το ένα ή το άλλο ή και τα δύο. Αλλά το ότι οι πρωταγωνιστές και των δύο είχαν κοινές αναφορές νομίζω ότι κάτι σημαίνει. Πάντως είναι ένα τεράστιο ζήτημα, για το πώς διάφορες αν μη τι άλλο παράδοξες δοξασίες κατάφεραν όχι μόνο να επιβιώσουν αλλά και να επηρεάσουν σε πολύ μεγάλο βαθμό τον κόσμο (Ανατολή τε και Δύση). Πάντως έχω κάνει το... homework μου πάνω στο θέμα και υπόσχομαι κάποια στιγμή να ανοίξουμε μερικά θεματάκια όπως για το Ζεν για παράδειγμα ή για το πώς εισήχθησαν στη Δύση ο βουδισμός ή ο ινδουισμός.
Το κατά πόσον όλα αυτά τα κινήματα που αναφέρεις (πριν το 40, του 60 και τα σημερινά) είναι πολύ διαφορετικά μεταξύ τους σηκώνει πολλή -και σχεδόν αποκλειστικά πολιτική- συζήτηση. Γιατί αν τα θεωρήσουμε ως κινήματα αμφισβήτησης της υπάρχουσας κοινωνικής κατάστασης, όσο άλλαξε η τελευταία -που σίγουρα άλλαξε τα τελευταία 100 χρόνια, αλλά όχι θεμελιωδώς- άλλο τόσο άλλαξαν κι αυτά.
Θα περιμένω με τα σχόλια σου σχετικά με το zen και τα υπόλοιπα της φιλοσοφίας του new-age η οποία είναι και της μόδας σήμερα.
Αν και διαφωνώ με τη γενική λογική τους μια και μου φαίνονται απλά νέοι τρόποι για να τρώνε ορισμένοι λεφτά από άλλους.
Μου φαίνεται ότι θα πρέπει να ανασκουμπωθώ [καλοκαιριάτικα!] και να στρωθώ στη δουλειά. [Κακούργα α(ν)(ε)ργία! Ούτε να αράξω δεν μπορώ...] Αλλά τι να κάνω; Φωνή λαού, γραφή λωλού ;-)
Το ζεν και τα υπόλοιπα μπορούν να περιμένουν λίγο, αλλά μιας και είμαι στις καλές μου και στις ... α(ν)(ε)ργές μου αυτήν την περίοδο, βρίσκω καλή την ιδέα να "ανεβάσω" σε συνέχειες [είναι κάπως μεγάλο] εκείνο το άρθρο που σας έλεγα στο ... του Πλάτωνος [V], έτσι σαν μια γενικότατη εισαγωγή στο θέμα "Νέα Τάξη - Νέα Εποχή".
Έλα μωρέ, τώρα! Υπερβολικός γίνεσαι όσον αφορά στο θέμα των χρημάτων. Έχεις δει κανέναν που τα κονομάει να μην είναι υπεράνω χρημάτων; Μόνον οι φτωχομπινέδες που παλεύουν για τον επιούσιο ασχολούνται με το χρήμα. Οι υπόλοιποι είναι άνθρωποι του... πνεύματος...
Εχεις δίκιο. Ξέχασα οτι όλοι αυτοί είναι αλτρουιστές/διανοούμενοι από χόμπυ.
Όχι από χόμπυ. Όχι! Από πνευματική ανωτερότητα [και αλτρουισμό! και αλτρουισμό!] και ανιδιοτελές ενδιαφέρον για τον πλησίον - για να οδηγήσουν την "αμύητη" πλέμπα μακριά από τα σκότη της αμάθειας. Κατευθείαν στα ερέβη της απάθειας...
Δημοσίευση σχολίου